آشنایی با پابمد (PubMed) و تاریخچه این پایگاه مهم حوزه پزشکی و زیست شناسی

پابمد

آشنایی با پابمد (PubMed) و تاریخچه این پایگاه مهم حوزه پزشکی و زیست شناسی:

PUBMED ترکیب دو کلمه PUB که مخفف کلمه PUBLIC به معنای عمومی می باشد و واژه MED که مخفف کلمه MEDLINE است می باشد. سایت علمی پابمد پایگاه بانک داده اطلاعاتی مجله های بیومدیکال در زمینه های پزشکی و زیست شناسی است و همچنین پابمد بانک اطلاعاتی برزگی برای چکیده های مقالاتی که توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا تولید و ارایه می شود به حساب می آید.

موسسه National Center for Biotechnology Information یا یه اختصار NCBI موسسه ای است که مجلات پابمد را ایندکس می کند و یکی از کار های مهم این موسسه تدوین استاندارد های علمی رتبه دهی و علم سنجی به مجلات حوزه های پزشکی و زیست می باشد. سایت علمی پابمد کار خود را در سال 1996 آغاز کرده تا به امروز بالغ بر 29 میلیون رکورد تحت پوشش خود قرار داده است که به این عدد سالانه به طور میانگین 500 هزاز رکورد اضافه می شود. لازم بذکر است سال 2015 نزدیک به چهارده و نیم میلیون مقاله قابل دسترسی کامل بوده که از این میان امکان دسترسی حدود 4 میلیون از این مقاله ها به صورت رایگان وجود داشته است.

سایت علمی پابمد

از جمله مزیت های پابمد نظارت کیفی و دقیق علمی بر مجلات نمایه شده در آن است  و تمامی آن ها را با معیارها و استانداردهای علمی که تعیین کرده است رصد کرده و ارزشیابی می کند و سالانه تنها مجلاتی در این نمایه جا می گیرند که دارای استانداردهای لازم پابمد باشند. پابمد مهمترین ابزار جستجوی مقالات و مجلات مدلاین می باشد. این پایگاه مهمترین و معتبرترین ابزار جستجو برای مقاله های رشته های پزشکی، داروسازی، پرستاری، زیست شناسی، دندانپزشکی، مامایی، دامپزشکی، روانشناسی و روانپزشکی و کلا همه شاخه های پزشکی و زیست شناسی می باشد.

علاوه بر منابع موجود در پابمد ارجاعات دیگری نیز در آن انجام می شود مانند ارجاعات به کتاب های NCBI ارجاعات به مجلات غیر پزشکی و مواردی از این دست. هانطور که گفته شد مجلاتی که در پایگاه پابمد نمایه شده اند از ارزش و اعتبار علمی بالایی برخوردار اند و مورد قبول اکثر دانشگاه های دنیا و دانشگاه های ایران می باشند. دسترسی به پایگاه سایت علمی پابمد کاملا رایگان بوده و تمامی محقیقن و دانشجویان پزشکی و زیست شناسی می توانند از آن استفاده کنند. برای دانستن مجلاتی که در پایگاه پابمد ایندکس شده اند یا مجلات پابمد باید به سایت اصلی آن مراجعه کنید.

medline  چیست؟

مدلاین یکی از بزرگترین و معتبرترین بانکهای اطلاعاتی پزشکی جهان است که بصورت آنلاین و رایگان در اختیار همه قرار دارد.

در مدلاین می توان بانک اطلاعاتی مقالات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بهداشتی، علوم پایه و سایر حیطه های علوم پزشکی را یافت در این بانک اطلاعاتی مقالات بیش از 4950 مجله معتبر پزشکی که در ۷۰ کشور جهان منتشر می شود وارد می گردد. مجموع رکوردهای این بانک اطلاعاتی بالغ بر ۱۴ میلیون مقاله از سال ۱۹۵۰ تا کنون می‏باشد.

 بانک اطلاعاتی مدلاین در واقع همان نسخه الکترونیک ایندکس مدیکوس چاپی است  که به صورت نسخه سی دی و یا وب منتشر می شود. رکورد های اطلاعاتی قبل ار سال ۱۹۷۵ فاقد چکیده است اما از سال ۱۹۷۵ تا۱۹۸۴ بیش ار ۴۷ در صد رکورد های اطلاعاتی به این بانک افروده می شود و تقریبآ۷۵ در صد منابع به زبان انگلیسی هستند اطلاعات کتاب شناختی و چکیده مقالات بیش از ۴۶۰۰ موجه پرشکی و علوم وابسته به آن که در امریکا و بیش از ۷۰ کشور جهان چاپ و منتشر می شود .پوشش موضوعی آن متون پیرا پزشکی ؛پزشکی حرفه ای ,پزشکی بالینی ,کالبد شناسی و تشریح ,فار ما کو لرژی ,دارو شناسی ,دندان پزشکی ,پرستاری ,روانشناسی ,بیماری های رفتاری اختلال های روانی , بهداشت عمومی ,دامپزشکی ,تغذیه ,آسیب شناسی ,آناتومی ,فیزیولوژی, میکروب شناسی , انگل شناسی ,سم شناسی قلب شناسی ،عصب شناسی غدد درون ریز جراحی,بیهوشی,مراقبت های بهداشتی ,علوم زیستی ,جمعیت و تولید مثل ,کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه پزشکی است که بیش از ۱۲ میلیون رکورد را در بر می گیرد.

تاریخچه مدلاین

در سال ۱۹۵۵ کتابخانه ملی آمریکا (NLM) اطلاعات مقالات ۳۲۰۰ عنوان جلد مجله پزشکی را استخراج نموده و سپس دو نمایه از این مقالات بر حسب نام نویسنده و بر حسب موضوع مقاله تهیه شد، که آنها را نمایه نامه پزشکی یا Index Medicus نام گذاردند.

تفاوت بین مدلاین و سایت علمی پابمد چیست؟

مدلاین بزرگ ترین جز پاب مد است. پاب مد بانک اطلاعاتی رایگان مجلات بیومدیکال و چکیده هایی است که توسط کتابخانه ملی پزشکی امریکا تولید می شود. یک وجه مشخصه بارز مدلاین این است که رکوردها با دایره لغات کنترل شده توسط کتابخانه ملی پزشکی  ایندکس می شوند چیزی که به آن مش (Medical Subject Headings – Mesh) می گویند

PUBMED

 پابمد سنترال( PMC or Pubmed Central) چیست؟

پابمد سنترال (PMC or Pubmed Central) در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک آرشیو رایگان از متن کامل (full- text) مقالات مجلات بیومدیکال و علوم طبیعی می‏باشد PMC در حقیقت بخش دیجیتال کتابخانه ملی آمریکا می‏باشد. این بانک اطلاعاتی در حقیقت به عنوان یک Repository در جمع آوری مقالات منتشر شده از سوی ناشرین و مقالاتی است که از سوی موسسه ملی سلامت آمریکا منتشر می‏شود. بعضی مجلات PMC در مدلاین نیز نمایه می‏باشند. ناشرین می‏توانند با رعایت قوانین مقالات خود را در این بانک نمایه سازند.تمامی مجلات کاندید باید از نظر علمی مقبول کتابخانه ملی پزشکی آمریکا NLM باشند. اگرچه سیاست دسترسی (Free access) یک نیاز اولیه برای نمایه شدن در PMC محسوب می‏گردد، اما ناشرین می‏توانند با تاخیر کوتاهی مقالات خود را در این بانک اطلاعاتی نمایه سازند. برخی محتویات PMC همانند مرور کتاب (Book Review) در پابمد نمایه نمی‏شوند. ارجاعات پابمد از سه محل تامین می‏شود: ۱) مجلات مدلاین، ۲) مجلات PMC، ۳) کتب NCBL هر دو بانک مدلاین و PMC دارای لینک به تمام متن مقالات می‏باشند.

در مجموع هر دو مورد مدلاین و PMC  در پابمد دیده و مشاهده و جستجو می‏شوند. مجلات نمایه شده در PMC به دلیل وجود متن کامل مقالات با فرمت استاندارد، ارجاع (Citation) بیشتری نسبت به مقالات مجلات نمایه شده در مدلاین به خود اختصاص می‏دهند. از سوی دیگر دریافت رایگان متن کامل مقالات یکی از مهمترین دلایل افزایش چشمگیر ضریب نفوذ (Impact Factor) مجلاتی است که در PMC نمایه می‏شوند.

برای آشنایی با امپکت فکتور به مقاله آشنایی با امپکت فکتور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.